Saturday 24 October 2015

Filled Under:

JOM TENGOK VIDEO & GAMBAR Rekabentuk Model Terbaru Proton Perdana 2016 Didedahkan Semasa Pandu Uji Diatas Jalanraya !!!




Proton Holdings Berhad pengeluar kereta nasional Malaysia dikatakan dalam peringkat akhir untuk mengeluarkan satu model kereta baru bagi menggantikan model Perdana V6.

Walaupun sebelum ini dikatakan proton Perdana abru ini menggunakan rekabentuk berasaskan Honda Accord generasi ke 8 yang sudah pun dipakai oleh Kerajaan Malaysia, namun kali ini khabarnya Perdana 2016 akan berwajah baru dan mempunyai imej tersendiri.

Memetik laporan portal automotif terkenal, Paultan.org telah beredar satu video yang berjaya dirakam menunjukkan pihak Proton menjalankan ujian terhadap sebuah prototype yang dikatakan model terbaru Perdana 2016. Model terbaru ini dijangka akan dipasarkan pada pertengahan tahun hadapan.

Jika dilihat dari video ia bukanlah sama bentuk seperti sebuah Honda Accord seperti yang menjadi buah mulut orang ramai sebelum ini.

Berdasarkan rekabentuk ini ia amat berlainan dengan Honda Accord yang kini digunakan oleh Kerajaan Malaysia, model Perdana 2016 tersebut kelihatan agak berbeza khususnya dibahagian hadapan dan juga kelebaran model berkenaan.

Di bahagian belakang pula, bentuk aerodinamik yang ditampilkan dalam rekaan kali ini boleh dianggap agak menarik dan berpotensi mendapat perhatian ramai rakyat Malaysia untuk memilikinya.

Menurut laman Paultan juga, model terbaru Perdana itu nanti dijangka akan menggunakan enjin dari Honda yang berkapasiti 2.0 dan 2.4 liter i-VTEC. - Siakapkeli.my





Model Perdana yang digunapakai oleh kerajaan sekarang.




Sumber asal: siakapkeli



Proton Perdana
Proton Perdana
PengilangProton
Pengeluaran1994–kini
KelasSaiz sederhana
Stail badanSedan berpintu empat
Proton Perdana merupakan model kereta bersaiz sederhana keluaran Proton. Ia dibina berasaskan Mitsubishi Galant Eterna generasi ketujuh pada generasi pertama dan Honda Accord generasi kelapan pada generasi kedua.
Isi kandungan
Generasi Pertama (1994-2010)[sunting | sunting sumber]
Rencana utama: Proton Perdana (generasi pertama)
Perdana (1994-1997)[sunting | sunting sumber]
Proton Perdana
Proton Perdana (first generation) (front), Serdang.jpg
PengilangProton
Pengeluaran1994–1997
Tahun model1994–1997
PemasanganShah Alam
PenggantiProton Perdana V6
KelasSaiz sederhana
Stail badanSedan 4 pintu
Enjin4G63 2.0S
PenghantaranAutomatik 4-kelajuan
Manual 5-kelajuan
BerkaitMitsubishi Galant Eterna ( Jepun)
Hyundai Marcia ( Korea Selatan)
Timor S515 ( Indonesia)

Proton Perdana pertama kali diperkenalkan pada tahun 1994 untuk menyelamatkan nic segmen pasaran mewah Malaysia yang terdiri daripada kenderaan dengan sesaran enjin 2,000 cc dan ke atas. Perdana generasi pertama menggunakan enjin 4G63 SOHC. Kereta tersebut merupakan model pertama Proton yang menawarkan sistem brek cegah kunci dan pengawal luncur. Model ini dibina berasaskan Mitsubishi Galant dan Hyundai Marcia.
Perdana ialah model kereta rasmi Perdana Menteri Malaysia yang telah digunakan oleh Mahathir MohamadAbdullah Ahmad Badawi, sehingga Najib Razak. Sebelum model generasi kedua dilancarkan pada tahun 2010. Logo pertama Perdana pula dicontohi oleh Sublime Magazine. Perdana terbahagi kepada tiga varian, iaitu Perdana GLi (1994), Perdana SEi (1995), dan Perdana XLi (1996).
Perdana V6 (1997-2010)[sunting | sunting sumber]
Proton Perdana V6
Proton Perdana (V6) (first generation, second facelift) (front), Serdang.jpg
PengilangProton
Pengeluaran1997-2010
Tahun model1997-2010
PemasanganShah Alam
PenggantiProton Perdana PRM
KelasSaiz sederhana
Stail badanSedan 4 pintu
PelantarHyundai Marcia
Mitsubishi Galant
EnjinV6 2.0S
PenghantaranAutomatik 4-kelajuan
Manual 5-kelajuan
BerkaitHyundai Marcia
Mitsubishi Galant

Pada tahun 1997, Proton Perdana menggunakan enjin V6 2.0S 6A12. Sistem gantungannya turut ditala semula oleh Lotusuntuk pengendalian yang lebih baik. Pada tahun 2000, Perdana V6 diberikan gril baharu yang menyerupai gaya Alfa Romeo. Logo kedua Perdana mencontohi logo Kia Sephia. Terdapat juga versi mewah Proton Perdana V6 dengan tapak roda ditambah sebanyak 25 cm, dikenali sebagai Proton Perdana V6 Executive. Varian Executive ini dilakukan oleh Automotive Conversion Engineering (ACE), anak syarikat EON.[1][2] Dua varian Perdana V6 Limousine turut dikeluarkan oleh ACE dengan tambahan panjang masing-masing 66 cm dan 91 cm, serta dilengkapi lebih banyak ciri-ciri mewah daripada varian Executive.[1]
Generasi kedua (Perdana PRM, 2010-kini)[sunting | sunting sumber]
Rencana utama: Proton Perdana (generasi kedua)
Proton Perdana PRM
2014 Proton Perdana Front Three Quarter.JPG
PengilangProton
Pengeluaran2010-kini
Tahun model2010-kini
PemasanganShah Alam
PenggantiProton Perdana PRM
KelasSaiz sederhana
Stail badanSedan berpintu empat
PelantarHonda Accord
PenghantaranAutomatik 4-kelajuan
Manual 5-kelajuan
BerkaitHonda Accord

Perdana generasi kedua, yang diberikan nama kod Model Penggantian Perdana (PRM), dibina berasaskan Honda Accord. Sekitar 3,000 unit Perdana baru yang akan dihasilkan pada mulanya untuk menggantikan armada penuaan Perdana V6 yang digunakan oleh penjawat awam. Ia adalah tidak diketahui sama ada Perdana yang akan dieksport ke negara-negara lain, walaupun rancangan tersebut adalah sangat tidak mungkin daripada strategi pemasaran Proton Inspira ini. Tidak seperti Inspira, yang dijual bersama dengan Mitsubishi Lancer, Perdana akan membentangkan tiada konflik pemasaran untuk kereta kembarnya, Honda melancarkan generasi kesembilan baru Honda Accord pada 4 September 2013.
Kegunaan rasmi kerajaan Malaysia[sunting | sunting sumber]
Di bawah dasar automotif Malaysia, kereta rasmi kerajaan mestilah dari kalangan kereta nasional.[3] Memandangkan Proton merupakan satu-satunya syarikat pengeluar kereta tempatan tulen yang menghasilkan kereta yang cukup besar bagi golongan atasan iaitu Perdana dan Waja, Perdana dipilih sebagai kereta rasmi kerajaan bagi kegunaan para pegawai atasan termasuklah Perdana Menteri Malaysia. Kecuali Sarawak,[4] Proton Perdana V6 Executive merupakan kereta rasmi yang digunakan.
Kontroversi kos penyelenggaraan[sunting | sunting sumber]
Kualiti buatan serta kos penyelenggaraan Perdana V6 Executive mula dipersoalkan berikutan satu kontroversi pada Julai 2008 apabila kerajaan negeri Terengganu pimpinanBarisan Nasional membeli 14 buah kereta Mercedes-Benz E200 Kompressor, yang bertujuan untuk menggantikan kereta 2004 Perdana V6 Executive sedia ada sebagai kereta rasmi kerajaan negeri.[5] Ketua Setiausaha Negeri Terengganu Mokhtar Nong menegaskan bahawa keputusan tersebut dibuat berikutan kekurangan kebolehbergantungan Perdana, dengan mendakwa bahawa kereta-kereta Perdana tersebut memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi, terutamanya pada kotak gear, semasa digunakan dalam perjalanan jauh.[5] Dua daripada Perdana V6 tersebut memerlukan kos baik pulih masing-masing sejumlah RM175,229.97 dan RM132,357.76 sejak 2004.
Proton menafikan tuduhan kos penyelenggaraan yang tinggi oleh kerajaan negeri Terengganu, dengan mengatakan kos penyelenggaraan berkala (penggantian minyak enjin dan penapis minyak) bagi Perdana ialah sekitar RM200. Kontroversi tersebut telah menyebabkan timbul tuduhan mengenai penyelewengan penyelenggaraan oleh kerajaan Terengganu,[6] memandangkan kos penyelenggaraan berkala terkumpul pagi sebuah Perdana V6 biasa pada tempoh yang sama jauh lebih rendah seperti yang didakwa, serta berikutan tiada tuntutan waranti yang dibuat oleh kerajaan negeri sejak Oktober 2004 bagi salah satu kereta yang rosak.
Negeri Perak di bawah pimpinan Pakatan Rakyat juga menyatakan perkara yang sama mengenai Proton Perdana, dan seterusnya telah membeli kereta-kereta Toyota Camrybagi menggantikan Perdana. Adalah dikatakan bahawa selepas 3 tahun kos menservis kereta tersebut sangat tinggi, maka membeli Toyota Camry boleh menjimatkan perbelanjaan kerajaan negeri. Kerajaan Pulau Pinang juga telah membuat kenyataan akan menggantikan kereta Perdana V6 sedia ada dengan kereta baharu jika perlu, dengan menyatakan perkara yang sama bagi kereta yang rosak, dengan kos baik pulih kereta yang rosak mencecah sehingga lebih kurang RM30,000.[7] Selangor juga telah melakukan perkara yang sama pada Januari 2009, dengan menggantikan kereta Perdana V6 dengan Camry.
Kerajaan negeri Sabah telah membeli 38 buah kereta Volvo S80 sebagai pengganti kepada kereta Perdana sedia ada mereka.
Sumber: Wikipedia 




0 comments:

Post a Comment